piatok, 7. apríla 2017

Ghost in the Shell |film 1995 a 2004|

***

V rámci osobného ošiaľu, ktorý mi spôsobila úžasná Scarlett v traileri na Ghost in the Shell podľa známej anime predlohy, som sa rozhodla, že behom voľných chvíľ dám tomuto dielu zelenú. 
Začala som hneď tým, čo bolo v ponuke najstaršie


Popravde, od prvého filmu |rok 1995| som čakala veľa. Zatiaľ sa vždy ukázalo, že staršie diela sú na tom s kvalitou, prevedením a celkovým vyobrazením omnoho lepšie, než dnešné počiny a tu tomu bolo podobne. Avšak musím podotknúť, že na mňa osobne celkom nuda. Až ma to mrzí, že som to takto napísala, ale nemôžem si pomôcť. Kto čítate moje príspevky, tak viete, že ja nie som z tých najnáročnejších, ale je to tak. Popravde, prvý film mal skôr naladiť na niečo úplne iné, i keď mne osobne veľa neprezradil. Poviem Vám, už dávno som nesledovala niečo tak ťažké na pochopenie. Vážne, od začiatku po koniec som nevedela presne, čo sa tam dialo a aj pri rozhovoroch som si veľa domýšľala. Ako jasné, dochádzalo mi, o akú tematiku sa jednalo a čo to malo divákovi podať, ale aj tak. To, že som vedela, o čom to je, mi moc nepomohlo.
Vlastne ďalšia ukážka toho, že každý pokrok ľudstva v sebe nesie určitý háčik a raz jednoducho dôjde na to, že sa skrížia určité záujmy a vyskytnú sa pochyby. 
O tom Ghost in the Shell je. Svet si vynálezmi a strojmi síce polepšil, no zároveň aj zavaril. Myšlienka, čo je ešte ľudské a čo nie, visela vo vzduchu po celú tú dobu, no aj tak ma rozsah a spracovanie až tak úplne neuviedlo do tohto japonského R.U.R.
|Občas som si pri tom spomenula aj na môjho obľúbeného Hannibala a na jeho vyjadrenia, ktoré sa len tak hýrili metaforami a inými obraznými pomenovaniami. Tiež celkom náročné sledovanie -.- |

O čom to je?
Príbeh sa točí okolo sveta v budúcnosti. Objavuje sa istý hacker- Puppet Master, ktorý šikovne začína napádať vylepšené, umelé mozgy a tým sa tajne vmiešava do politiky a iných dôležitých inštitúcií. Špeciálna policajná skupina, Sekcia 9, má za úlohu tento prípade riešiť a postupne s odhaľovaním skutočností na povrch vyplávajú mnohé otázky. 


Šlo o pomerne jednoduchý príbeh, čo sa týkalo scén, akcií a vývoja. Pre diváka bolo teda naopak ťažké to všetko okolo a tentoraz bolo "čítanie medzi riadkami" síce zaujímavé, no miestami až vyčerpávajúce. V každom prípade ale toto dielo ponúka obrovské množstvo nápadov na ďalšie spracovania a takmer nekonečný rozmer opätovného využitia v budúcnosti. 

  
|Pre mňa osobne dosť silná scéna. Pud sebazáchovy tu jednoducho nie je, pretože vo svete Ghost in the Shell vo vysokom rozsahu ani byť nemusí. Pôsobilo to strašne efektne.|


Hlavná postava Major je vskutku zaujímavým výsledkom predstavivosti tvorcov.  Pri nej prosto musíte nadobúdať pocit, že je minimálne o 5 krokov popredu v mnohých smeroch a že vie alebo minimálne tuší toho viac, než sa na prvý pohľad zdá. I keď práve ona bola iniciátorom a ústredným bodom vzniku otázok a napätia, tak z toho aj tak šiel ten dojem, že aj keď sa pýtala, tak pravdepodobne už dávno odpoveď v určitej podobe mala.


Druhý, novší film "Innocence" predstavil udalosti po vyriešení prípadu s Puppet Master. Tu sa už ale nestretávame s Major ako takou, pretože tá si zvolila úplne iný spôsob |jej vedomie sa dostalo do siete|, ako sledovať a ako sa zapájať do ďalších problémov, ktoré sužujú spoločnosť. Vo svete sa totiž hromadne začnú kaziť určité skupiny androidov- gynoidy |vyzerajúce ako ženy|.

Popravde, aj tu som sa strácala. Vážne, ak ste poľavili čo i len pár sekúnd pri nejakom rozhovore, tak ste už nevedeli, čo sa deje. Úvod príjemne navnadil a naladil na sledovanie, no ani tu táto fajn atmosféra nevydržala dlho a v konečnom dôsledku ma istým spôsobom sklamala aj táto druhá časť.
Je o čosi akčnejšia a priznávam, že koniec po psychologickej stránke som mnou mierne zamával, ale i tak som chcela viac.


I napriek tomu, že to nebolo to, čo som očakávala, si chcem pozrieť aj anime série. Teraz však na to nie je dostatok času a rovnako tak sa chcem dostať aj k vyššie zmienenému filmu so Scarlett Johansson. Po minulo týždňovej premiére to síce nemalo až tak super ohlasy, ako sa možno čakalo, ale aj tak ma to rozhodne neodrádza. |V podstate sa tomu po vzhliadnutí predlohy až tak nečudujem, pretože ak sa tvorcovia držali základu a toho všetkého, v čom je toto dielo zahalené, tak sa to dalo predpokladať. Pravdepodobne sa to nedá pochopiť, treba nad tým len premýšľať.|.
Mne samej sa tá myšlienka úplne prosto a doterne vryla tak pod kožu, že sa jej nebudem môcť zrejme zbaviť dovtedy, kým neochutnám všetko, čo s Ghost in the Shell súvisí.
Pekný paradox, nie? Aby boli filmy zdanlivo o ničom a predsa len poriadne zaujali :]

***

1 komentár:

  1. Super recenzia. Určite to je zaujímavé anime, nad ktorým sa treba zamyslieť a hlavne byť dosť pozorný počas sledovania, akurát ten film ma odradil od anime trochu. Niekedy si to pozriem a snáď to bude lepšie ako film, pretože... nejde o to, že sa to nedalo pochopiť v tom filme, ale o to, že to nič vo mne nezanechalo... jediné čo bolo super, boli "akčné scény", kde niekoho zbila alebo nabehla ako pani a to je tak všetko. Takže u mňa veľké sklamanie... S priateľom sme zívali v kine a to už je čo povedať...

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za Váš komentár :)